مقولات محوری و خطوط اصلی پژوهشی پایان نامه های دانشگاه شهید چمران اهواز
فراوانی موضوعی پایان نامه های ارشد و دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
بررسی موضوعی پایان نامه ها نشان می دهد که پژوهشهایی با محوریت بررسی مکاتب فلسفی و استنتاج دلالتهای تربیتی از آنها با 52/23 درصد بیشترین فراوانی و پس از آن بررسی دیدگاههای فیلسوفان، مربیان و اندیشمندان با 29/15 درصد دارای بیشترین فراوانی است، این دو موضوع به روح رشته فلسفه تعلیم و تربیت اشاره بیشتری دارند. در رتبه سوم و چهارم نیز تاریخ آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اسلامی به یک نسبت با 76/11 درصد قرار دارند. در اولویتهای بعد مبانی تربیت، مبانی فلسفی، و کتابهای درسی قرار گرفته اند.
ردیف |
موضوع پایاننامه |
مقولات محوری و خط اصلی پایان نامه |
فراوانی |
درصد |
1 |
مکاتب فلسفی-تربیتی |
بررسی و استخراج آموزههای تربیتی از مکاتب فلسفی و ایدئولوژیهای معاصر |
20 |
52/23 |
2 |
دیدگاههای فیلسوفان و مربیان تربیتی |
تعلیم و تربیت از نگاه نمایندگان مکاتب فلسفی و همچنین بررسی تطبیقی آرای تربیتی فیلسوفان |
13 |
29/15 |
3 |
تعلیم و تربیت اسلامی |
بررسی آرای فیلسوفان اسلامی و ائمه اطهار (ع) |
10 |
76/11 |
4 |
تاریخ آموزش و پرورش |
سیر تاریخی و تحولات آموزش و پرورش |
10 |
76/11 |
5 |
مبانی تربیت |
بررسی اصول، اهداف و روشهای تربیتی، تربیت اجتماعی، تربیت عقلانی، اخلاقی |
9 |
58/10 |
6 |
مبانی فلسفی |
بررسی هستی شناسی، معرفت شناسی،ارزش شناسی و .. به صورت مجزا در بررسی مکاتب و دیدگاهها |
8 |
41/9 |
7 |
کتابهای درسی |
بررسی محتوای کتابهای درسی با توجه به نظریههای مطرح شده در تعلیم و تربیت از جمله آموزش فلسفه به کودکان و ... |
6 |
06/7 |
8 |
سایر موضوعات |
نمونه مطالعات موردی با بررسی مبانی فلسفی موضوع مورد مطالعه و بررسی مقولهای خاص در تعلیم و تربیت |
9 |
58/10 |
جمع |
85 |
100 |
عیــــــــــــــــــــــــــــــــد فطر بر شمـــــــا مبـــــــــــــــــــــــــارک