دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت

دانشگاه شهید چمران اهواز

دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت

دانشگاه شهید چمران اهواز

دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت

چکیده ی مقالات پذیرفته شده

پنجشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۰۴:۱۷ ب.ظ

چکیده ی مقالات پذیرفته شده را در ادامه ی مطلب مشاهده فرمایید.


در نخستین کنفرانس بین المللی کیفیت برنامه درسی در آموزش عالی که در تاریخ 30 مهر ماه 1393 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان برگزار می شود، مقاله دانشجوی دکتری به راهنمایی اعضای محترم هیئت علمی گروه پذیرفته شده که چکیده آن در ادامه آمده است.


رهنمودهای پارادایم پیچیدگی برای ارتقای کیفیت برنامه‌ی درسی در آموزش عالی

کامران شاهولی، سیدمنصور مرعشی، سیدجلال هاشمی

 هدف از این پژوهش بررسی پارادایم پیچیدگی به منزله‌ی یکی از بسترهای فلسفی کارآمد در تدوین برنامه‌ی درسی و استنتاج رهنمودهای آن برای ارتقای کیفیت برنامه‌ی درسی آموزش عالی می‌باشد. از این‌رو پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش تحلیلی- استنتاجی انجام گردید و به نتایج زیر انجامید: پارادایم پیچیدگی با نگرشی متفاوت به جهانِ هستی و توصیف و تبیین آن بر اساس مفاهیمِ تغییر، پویایی، تعامل و بازخورد؛ و مؤلفه‌هایی چون تعدد عوامل اثرگذار بر پدیده‌ها، کل‌نگری، علیت پیچیده، نوپدیدی، خودسازماندهی و ...، بستری مناسب و کارآمد برای مواجهه‌ی نظام آموزشی با وضعیت امروز و آینده‌ی جامعه بشری که تغییر و پیچیدگی مهمترین مشخصه‌های آن هستند، فراهم می‌آورد؛ بنابراین در برنامه‌ی درسی رهنمودهایی را ارائه می‌دهد که کاربست آنها سبب ارتقای کیفیت آموزش عالی خواهد شد. از جمله‌ی این رهنمودها می‌توان به مواردی چون: تأکید بر وحدت علوم و تدوین برنامه‌ی درسی فرارشته‌ای؛ طراحی و اجرای برنامه‌درسی به‌صورت غیرخطی و راهبردی؛ تدوین استانداردهای یاددهی و یادگیری به جای محتوای ثابت؛ پژوهش‌محوری در یاددهی و یادگیری؛ و ارزشیابی چندبُعدی و توصیفی با در نظر گرفتن علیت پیچیده اشاره نمود.

کلمات کلیدی: پارادایم پیچیدگی، کیفیت برنامه‌ی درسی، آموزش عالی



در نخستین  همایش فلسفه تعلیم و تربیت در عمل که در تاریخ های 16 و 17 مهر ماه  1393 در دانشگاه خوارزمی (پردیس کرج) برگزار می شود، مقاله سرکار خانم سمیه پاپی به صورت سخنرانی و مقاله سرکار خانم هدیه شنبدی به صورت پوستر پذیرفته شده اند

در ادامه چکیده آنها تقدیم می شود.

 


تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم اجتماعی

دوره متوسطه دوم نظام آموزشی ایران از منظر آموزش حقوق شهروندی

سمیّه پاپی

از مفاهیم جدید اجتماعی که امروزه آموزش آن از مهم ترین دغدغه های اکثر نظام های آموزشی است، مفهوم حقوق شهروندی می باشد. پژوهش حاضر کوشیده به این سؤال ها پاسخ دهد که: ماهیت حقوق شهروندی چیست و چرا آموزش آن ضرورت دارد؟ در کتاب های درسی علوم اجتماعی متوسطه دوم به چه میزان و چگونه به مقوله های حقوق شهروندی توجه شده و آیا موفق بوده اند؟ و آیا مؤلفه ها آگاهانه و مرتبط به هم به کار برده  شده اند؟ در این مقاله با راهکار مطالعات کتابخانه ای از دو روش تحلیلی-استنتاجی و روش تحلیل محتوا استفاده شده است. مبنای نظری این مطالعه، نظریه مارشال است که اعتقاد دارد: تمام شهروندان با هم برابرند و دارای حقوق مدنی، حقوق سیاسی و حقوق اجتماعی می باشند. جامعه و نمونه آماری این پژوهش، کلیه کتاب های علوم اجتماعی دوره متوسطه دوم نظام آموزشی ایران بود که در سال تحصیلی 93-1392 تدریس شده اند. نتایج این پژوهش نشان داد: بیشترین توجه به مؤلفه های حقوق شهروندی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه اول عمومی با100 فراوانی(81/40درصد) می باشد. هم چنین از میان مؤلفه ها، حق مشارکت سیاسی با 84 فراوانی(28/34) و حق آزادی (آزادی بیان) با 17 فراوانی(93/6)، به ترتیب بیشترین و کمترین تکرار را به خود اختصاص داده اند. از این رو بر خلاف نتایج پژوهش های پیشین، میزان توجه به مؤلفه های حقوق شهروندی در کتاب های درسی جدید، قابل قبول بوده است ولی در میزان توجه به مؤلفه های مورد نظر در پایه های مختلف تحصیلی، تفاوت های نسبی وجود دارد.

 


آموزه های اخلاقی-رفتاری امام حسین (ع) و یارانش درجریان

واقعه ی کربلا: الگو و معیاری برای یک زندگی معنادار

هدیه شنبدی

چکیده:

از دیدگاهی فلسفه تربیت، فلسفه زندگی است. یکی ازوظایف فیلسوفان تربیتی، تعیین اهداف و تبیین غایات تربیتی است. یکی از مفاهیمی که می تواند در حکم اهداف مغفول نظام های تربیتی باشد، آموزش در راستای بهتر زیستن و معنا بخشی به زندگی انسان است. به نظر می رسد تحقیق و تعمیق معنای زندگی و نهادینه سازی مؤلفه های معنای زندگی تنها از مجرای تعلیم و تربیت امکان پذیر باشد. نهاد تربیت می­تواند درراستای نجات زندگی انسان و نیل او به زندگی معنادار و مطلوب ساماندهی شود. آموزش و پرورش در عرصه عمل، بیش از هر چیز به محتوایی مطمئن و معیاری راستین نیازمند است تا دانش آموزان را ترغیب و تهییج کند که معنایی برای زندگی خویش انتخاب نمایند و بپرورانند. یکی از وقایع اثرگذار که می تواند ویژگی های معناداری زندگی را از آن استنتاج کرد، نهضت کربلا و نمایش الگوی اخلاقی-رفتاری- تربیتی امام حسین (ع) ویارانش می باشد. دراین مقاله ضمن تبیین مؤلفه­های زندگی معنادار همچون هدفمندی، اخلاقی بودن، خودآگاهی وخودمختاری، عمق وجدیت، موفقیت آمیز بودن، دین داری، هر یک از آنها بانهضت حسینی تطبیق داده شده اند. همچنین برخی تمهیدات تحقق زندگی معنا دار با اتکای بر آموزه های تربیتی آن امام و مفهوم زندگی معقول وحیات طیبه تبیین شده است.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۰
دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه چمران

پایان نامه ها و مقالات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی